De nieuwe KHL

Stel je voor: Edith Piaf in een rokerige Parijse club in de jaren veertig of Liesbeth List begin jaren zestig in het Amsterdamse Lido. Het publiek dicht bij de artiest, onderdeel van het optreden. Afgezien dat de sigarettenrook ontbreekt, waan ik me bij het opreden van zangeres Britta Maria in het knusse Amsterdamse theater ‘De nieuwe KHL’ terug in de tijd. Jammer dat er geen dansvloer is!

Want de chansons van Britta Maria, het pianospel van haar muzikale (levens-)partner Maurits Fondse en de klanken van de weergaloze Moldavische accordeonist Oleg Fateev nodigen tussen de luisterliedjes regelmatig  uit tot meebewegen. Of meezingen maar dát mag als het trio aan het eind van de voorstelling Ramses Shaffy’s ‘Laat me’ zingt, deels in de originele Franse versie ‘Vivre’ van Serge Reggiani.

Het nummer van Alderliefste, Ramses Shaffy en Liesbeth List, waarvan het refrein in de nieuwe KHL door het publiek moeiteloos werd meegezongen.

Adèle Bloemendaal

Al jong raakte de in Hoorn geboren Britta Maria onder de indruk van het Franse chanson, staat er op haar eigen website te lezen. Die hoorde ze op bezoek bij haar tante die in Frankrijk woont. Ook al was het een elpee van Adèle Bloemendaal uit 1983 die haar deed besluiten zangeres te worden, vertelde Britta in Het Parool. Haar eerdere programma’s waren dan ook niet voor niets o.a. aan Charles Aznavour en Serge Gainsbourg gewijd.

Hertaling van een lied van Charles Aznavour door Britta Maria en Maurits Fondse.

‘Heb het leven lief’ heet het huidige programma van Britta Maria en Maurits Fondse. De keuze van de muzieknummers bestrijkt het leven van de in 2020 overleden Liesbeth List. Niet per se de hits, ook al komt ‘Brussel’ wel voorbij. Vooral nummers (ook van Ramses Shaffy) die passen bij de periodes uit Liesbeth Lists leven, waarover Britta Maria vertelt. En die ook uitstekend passen bij Britta’s eigen stem. Die heeft dan wel niet het timbre van Liesbeth List maar dat geeft de nummers juist een eigen karakter. Bovendien gaat Britta’s stem perfect samen met de stem van Maurits Fondse. Een genoegen voor het oor.

Trailer van het nieuwe programma op Youtube.

Voor mij was het een aangename kennismaking met de zangeres, die eind veertig is en haar sporen op het podium al heeft verdiend. Nee, niet in de Gelredome, Ahoy of Arena. Juist in de intimiteit van een klein podium komt de muziek van Britta en haar partners het meest tot zijn recht.

Meer lezen

Openingsfoto: Britta Maria met haar muzikale secondanten. Links Maurits Fondse en rechts Oleg Fateev. Foto: Tanja Hoogerheijde