In de krant staat een paginabrede foto van een levensgrote drone met daaronder plaats voor personenvervoer. De nabije toekomst? In mijn hoofd bladeren mijn hersens door mijn geheugen. Dit beeld ken ik! Even later kijk ik als vijftigplusser verheugd naar tekeningen van de Jetsons. De strip die door William Hanna en Joseph Barbera bedacht werd als futuristische tegenhanger van de prehistorische Flintstones.
De vliegende schotels waarin vader en moeder Jetson zich verplaatsen lijken sprekend op het prototype Pop-Up Next dat door fabrikant Airbus deze week op het drone-congres in de Amsterdamse Rai in Amsterdam aan het publiek werd getoond.

In Amsterdamse RAI komt toekomst snel dichterbij

Er wordt zelfs een ‘proefvlucht’ gemaakt, waarbij de cabine los komt van de wielbasis. Toegegeven, Hanna-Barbera gingen nog verder met een opvouwbaar vervoermiddel maar in de Rai komt de door hun geschetste toekomst toch wel snel dichterbij.

toekomst

De Pop Up Next van Airbus.

De afgelopen jaren heb ik al heel wat ronkende scenario’s voorbij zien komen. Over Ultra Light Vehicles en gyrocopters die ons zonder files van A naar B kunnen brengen. En de doorontwikkeling van helikopters (waar het drone-prototype natuurlijk familie van is). Grote uitdaging is natuurlijk regelgeving voor dit alternatieve verkeer dat nu al de grenzen van ons luchtruim verkent. En dat voor een overheid die al zucht onder de pensioenproblematiek, de klimaatbeheersing en de politieke turbulentie in de wereld. Ik zie vroeg grijs geworden ambtenaren met een ‘óók dat nog’ het verzoek om droneregulering in de onderste la van hun bureau deponeren. Veel te druk met de lobby voor vliegbewegingen van en naar Schiphol.

Ga ik de toekomst nog meemaken?

O, ja en die sprekende robots hebben ze een halve eeuw geleden ook bedacht!

En ik denk aan mezelf als kind voor de televisie, in de jaren zestig ook zo’n wonderlijk futuristisch medium. Geboeid kijkend naar de Jetsons. In dezelfde tijd werden op- en onderdoorgangen op het Waterlooplein in Amsterdam geschapen als voorbode op het toenemend autoverkeer over brede wegen door de eeuwenoude binnenstad. Tunfun heet nu het speelparadijs dat zich in de ongebruikte ruimte heeft gevestigd. Zou de Airbus-drone hetzelfde lot beschoren zijn? Even voel ik dezelfde tintelende fantasie die de Jetsons voor mijn kinderogen tekenden. Ga ik na de computer, de mp3-speler, de Ipod, de mobiele telefoon, het (streaming) internet, nog persoonsvervoer per drone meemaken als vijftigplusser?