Als je reclames moet geloven zijn vrouwen vooral ‘lekkende’ wezens. Een paar jaar na hun geboorte als ze uit de luiers zijn, kennen ze kort een lekvrij bestaan. Maar vanaf de puberteit, vanaf het moment dat de menstruatie begint, zijn vrouwen tot het eind van hun leven een melkkoe voor fabrikanten van tampons, maandverband, inlegkruisjes en incontinentieslips.

Voor mannen wordt niet geadverteerd…

Dat mannen ondanks het even schudden, nadruppelen na de toiletgang en gele vlekken veroorzaken in hun ondergoed, is geen reden voor producenten om een speciale urinevanger voor mannen te ontwikkelen. Alleen als het probleem echt nijpend is, meestal op oudere leeftijd, komt ook voor heren incontinentiemateriaal om de hoek kijken. Maar adverteren komt zelden voor.

Menstruatie in westerse wereld geen taboe

Het ergert me mateloos, dat we ons laten inpakken door handige reclameboodschappen. Aan de andere kant mogen we blij zijn dat we gebruik kunnen maken van allerlei middelen waardoor we zonder problemen kunnen werken, sporten en zwemmen. Dat het in onze westerse wereld geen taboe is om over menstruatie te praten. Dat we de producten zonder blikken of blozen in ons winkelmandje kunnen kiepen.

Hele winkelschappen vol met vrouwelijke hygiëneproducten.

En dat niemand raar opkijkt als je man/vriend/vader tampons of maandverband meeneemt als hij de wekelijkse boodschappen doet.

Dag om taboe menstruatie te doorbreken

Helaas is dat in veel andere landen anders. Daarom ben ik blij met World Menstruation Day, in het Nederlands vertaald Internationale Dag van de Vrouwelijke Hygiëne. Sinds in 2013 de Duitse non-profit organisatie WASH United het initiatief nam, is 28 mei uitgegroeid tot een dag waarop wereldwijd actie wordt gevoerd om taboes te doorbreken. Dat is hard nodig. Want waar vrouwen en meisjes geen toegang hebben tot materiaal en niet openlijk gesproken kan worden over menstruatie, staan zij op achterstand. Niet naar school, niet kunnen werken, uitgesloten van de gemeenschap, de gevolgen zijn allemaal negatief.

Padman, redder van Indiase vrouwen

Gelukkig is er behalve vandaag, zeker met het oog op de staking in het openbaar vervoer, ook op andere momenten aandacht voor dit probleem en op verschillende manieren. Een mooi voorbeeld is de film Padman. Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van Arunachalam Muruganantham. Een man uit India die een maandverbandmachine ontwikkelt. Hij doorbreekt daarmee niet alleen een taboe, hij zorgt ervoor dat vrouwen een deel van hun leven terugkrijgen én bezorgt hen werk.

Maandverbandmachine doorbraak

Ook Period. End of Sentence gaat over Muruganantham. Deze documentaire won zelfs dit jaar een Oscar. De indrukwekkende documentaire en film zijn beide te zien op Netflix. Inmiddels bestaat Muruganantham bekend als de ‘Padman’ en wordt hij regelmatig gevraagd zijn verhaal te vertellen zoals te zien op YouTube.

Arunachalam Muruganantham wordt regelmatig gevraagd om zijn verhaal te vertellen.

Nooit gedacht dat ik ontroerd kon raken door films over menstruatie. Ik bekijk de reclames voor hygiënische verbanden inmiddels met iets mildere blik.

De dagen van Brigitte

Brigitte van Leferink vist uit de vijver van alle nationale en internationale Dagen, de leukste onderwerpen voor Meerdanvijftig.nl. Zoals bijzondere Dierendagen, Go Toplessday, de Dag van de stralende mensen en natuurlijk Internationale Vrouwendag.

Foto’s:  Free Images, Pixabay