Eenmaal boven de 60 worden de gesprekken regelmatig gedomineerd door de gezondheid. En meestal over het falen ervan. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen om het uitwisselen van zogenaamde ‘phpd’s (pijntjes-hier-pijntjes-daar). Maar met een aantal kennissen in het ziekenhuis is het onderwerp veranderd, merkt Stella Ruisch. Want de angst te verdwalen tussen doctoren en dossiers, blijkt -onuitgesproken- groot.

Achterdocht

Bij de koffie na het tennissen wordt er wederzijds geïnformeerd naar elkaars gezondheid. De een ligt nog in het ziekenhuis, de ander is er inmiddels gelukkig al weer een tijdje uit. Maar er is een overeenkomst. Er blijkt onduidelijkheid over de behandeling en er ontbreken uitslagen in het dossier. En waar transparantie en vindbaarheid ontbreekt, groeit achterdocht.

Het begon met het Elektronisch Patiënten Dossier

Vragen staat vrij, zou je zeggen. Maar onze generatie en ouder is nog vaak vervuld van te veel ontzag voor ‘de witte jas’ van de doctoren om achter onduidelijkheden aan te gaan. Juist daarom is het zo fijn, dat je tegenwoordig in apps en op websites de uitslagen nog eens rustig kan lezen en de betekenis van moeilijke termen via internet kan opzoeken. Het Elektrisch Patiënten Dossier heette het eind 2016, toen het wetsvoorstel erover werd goedgekeurd. Er was fel over de privacy ervan gedebatteerd en ook ik maakte me er toen zorgen over.

EPD is uitgemond in woud van apps

Allerlei opgeworpen beschermingswallen hebben er echter 10 jaar later voor gezorgd dat er een woud aan apps is ontstaan. Ieder ziekenhuis heeft zijn eigen app, de huisarts noemt zich in mijn regio dichtbij maar de eenheid van communicatie is dus ver weg. Want de uitslagen van onderzoek in het ziekenhuis vind ik wel terug in de eigen app maar niet in het dossier van mijn huisarts, dat ik kan vinden onder Gezond.nl….

Wat je niet allemaal aan gezondheidsapps op je telefoon kan zetten.

Doctoren, dossiers…. en de overheid

Het gebrek aan digitale eenheid breekt vooral op, als iemand plotseling moet worden opgenomen in het ziekenhuis. Want misschien is een allergische reactie wèl bekend bij de huisarts maar ontbreekt dat gegeven dus in de ziekenhuisapp…Een paar maanden geleden sloeg de gezondheidszorg daarover alarm. Een nieuwsitem dat bekneld raakte tussen Gaza en Trump. Maar bij mij bleef het knagen. Wat is er gebeurd met de plannen voor het EPD? Ik bleek niet de enige met die vraag. Een zoektocht waarin het moeilijk is niet te verdwalen tussen doctoren en dossiers én de overheid.

Meer lezen

Naast het EPD waarover wij in 2016 schreven, noteerde Marlies Mielekamp dat de wettelijk vastgestelde wachttijden in de zorg in 2017 al regelmatig werden overschreden. En dan hebben we het niet eens over de introductie van antwoordapparaten in de huisartsenpraktijk.

Openingsfoto: Anna Shvets/Pexels.com