Ik slik braaf mijn ibuprofen, ook al vind ik mijn knieblessure lang duren. En ik houd niet van pillen slikken. Maar ik wil weer pijnvrij kunnen sporten, nadat ik drie maanden heb door getennist met een dikke knie. Dus ik heb geen keus. Gelukkig kan ik dankzij fysiotherapie na twee weken een nieuwe stap zetten in het genezingsproces.

Na dryneedling RSQ1

Fysiotherapeut Dianne van der Pennen heeft me al behandeld met zogenaamde dry needling, het prikken van naalden op de plek waar mijn spieren aangeven dat ze door overbelasting in de stress zijn geschoten. Dat heeft een ontspannend effect, waardoor ik al minder pijn voel. Ook al waarschuwt Dianne dat het niet bij iedereen werkt.
Vandaag komt ze samen met stagiair Maurice met de RSQ1.

Positieve ervaring bij de fysiotherapeut

 

Door slechte ervaringen in het verleden had ik eigenlijk niet zo’n hoge pet op van de fysiotherapeut. Maar bij Medisch Punt in Amsterdam val ik van de ene positieve ervaring in de andere. Ook al is dit niet meteen een heel aangename. De RSQ1 stimuleert met stroom het neuromusculaire gebied, waardoor spieren zich aan- en ontspannen. En dat betekent dat ik zo hoog mogelijk tegen mijn pijngrens aan stroom krijg toegediend via pads op de getroffen spieren. Door mijn been heen en weer te bewegen neemt de pijn af. Hoe meer, hoe beter, daardoor voert mijn lichaam afvalstoffen sneller af.

Na 3 weken voorzichtig een balletje slaan

Had ik maar niet zo teleurgesteld moeten kijken, toen Dianne me zes weken geen tennis voorspelde. Daardoor probeert ze me nu met 2 behandelingen per week en deze techniek sneller op de been te krijgen. Na ruim drie weken mag ik weer voorzichtig een balletje slaan en daarvoor heb ik een aantal keren het onaangename gevoel van de RSQ1 wel over.

Gewrichtsklachten vooral na de veertig

Voordat ik uiteindelijk wordt weggestuurd, leert de bijna afgestudeerde stagiair Maurice me nog hoe ik goede squats kan doen, om mijn bovenbeenspieren sterker te maken. En stabiliteitsoefeningen om goed te staan, zonder mijn knieën onnodig te belasten. “Afhankelijk van wat je je hele leven hebt gedaan, lopen vijftigers kans op klachten in de nek, rug, schouders en knieën. Vooral bij vrouwen boven de veertig nemen na de overgang de kans op gewrichtsklachten toe,” legt Dianne uit. Maar daar is door een fysiotherapeut met behandeling en instructies nog veel aan te doen, merk ik. Ook al tempert Dianne mijn verwachtingen wel, hélemaal pijnvrij zal mijn knie niet meer zijn.

Een dag sporten, een dag rusten

Bij het uitzwaaien, drukt ze me nog de nodige adviezen op het hart. “Laat het hardlopen even voor wat het is, want dat is écht de zwaarste belasting van de knie,” zegt ze. “En ik zeg tegen elke vijftiger: neem de 24uurs-regel in acht. Een dag sporten, een dag rusten. Raakt je knie toch overbelast, slik dan (als je geen hart- of vaatziekten hebt), 3 of 4 dagen 3 keer daags 2×500 gram paracetamol in combinatie met 1×400 gram ibuprofen. Daarnaast met ijs de zwelling bestrijden. Binnen twee weken moeten je knieklachten over zijn, anders is het raadzaam toch even langs de fysio te gaan. Nee, niet eerst langs de huisarts, want die schrijft waarschijnlijk eerder een pilletje voor. Fysiotherapeuten zorgen dat je in beweging blijft.”

Dit is deel 2 over fysiotherapie, lees ook: fysiotherapeut laatste strohalm

Foto: Allemaal aan de squats…Flickr.com/JBLM MWR