Als je Costa Blanca hoort, denk je onmiddellijk Benidorm. Als we vanuit vliegveld Alicante naar ons vakantieadres rijden, zien we in de verte tientallen hoge torenflats die het zicht op Benidorm domineren. Gelukkig zal in Benitachell de hoogbouw ontbreken. En dat is onze eindbestemming. Vier weken zullen we daar proberen de zomer van 2018 nog wat te rekken.

Dag van provincie Valencia

Benitachell is een klein dorpje waar, behalve het kerkje niet veel bezienswaardigs te zien is. Maar we treffen het vlak na onze aankomst. Het is 9 oktober en dat blijkt de dag van de provincie Valencia te zijn. Dwalen door de stijgende en dalende straatjes komen we een straatfeest met spelende kinderen tegen. Het lijkt erg op onze Koningsdag, dus we genieten van de sfeer.

Kleine pittoreske plaatsjes met bloeiende bomen

Voor het strand gaan we naar Moraira, een leuk plaatsje, dat nog niet zo door het toerisme is aangetast.  Geen hoogbouw dus, wel heerlijke terrasjes. Vergelijkbaar is Javea, ook wel Xabia  genaamd. Naast de oude binnenstad, waarvoor je nogal moet klimmen is er het leuke haventje met gezellige strandtentje waar je op sommige zondagen bonnen kunt kopen die je slenterend langs de tentjes voor een drankje of kleine tapa kunt inwisselen. Dwalend door de kleine pittoreske plaatsjes aan de Costa Blanca valt ons de verscheidenheid aan bomen op. Die warempel in oktober nog volop bloeien.

De rots beklimmen: schitterende uitzichten

Iets verder van Benitachell verwijderd ligt het grotere Calpe. Met een bevriend echtpaar besluiten we dit ‘klein’ Benidorm, zoals het ook wel wordt genoemd te bezoeken. De bijnaam is snel verklaard. Het stikt hier van de hoogbouw. Maar het is fijn slenteren langs de lange boulevard. Voor ons zien we steeds de gele rots die nog voor een tweede bijnaam van Calpe zorgt: ‘klein Gibraltar’. Sinds 50 jaar geleden een lange tunnel werd gegraven, is het mogelijk deze rots aan de makkelijke zuidzijde te beklimmen. Klimervaring is niet nodig, een goede conditie is voldoende. Wel wordt aangeraden goede wandelschoenen te dragen. Als je besluit de klim te wagen, word je beloond met schitterende uitzichten over de Costa Blanca!

Guadalest: pittoresk, maar toeristisch, bergdorp

Van kennissen kregen we de tip het bergdorpje Guadalest te bezoeken. Toen we naar informatie op internet zochten, lazen we dat dit erg toeristisch is en je op drukke dagen nauwelijks kan parkeren. Omdat we al vaker trips naar bergdorpjes in Spanje en Portugal maakten, besloten we Guadalest dit keer links te laten liggen. Maar als je naar dit filmpje kijkt, dan is het bergdorpje wel een bezoek waard. Vooral als je nog nooit zo’n dorpje bezocht hebt.

Alicante meer dan luchthaven van Costa Blanca

Liever gingen we naar Alicante, want die stad hadden we nog nooit gezien. De laatste vier dagen besloten we daar door te brengen!