Vanaf 1 juni openen de bioscopen -met strenge regels- hun deuren. Dan is het na een sluiting van maar liefst tien weken (!) weer mogelijk weggedoken in een donkere zaal, in volle concentratie, op het grote doek een film te zien. En eerlijk is eerlijk, daar kan mijn thuisbioscoop niet tegen op.

De afgelopen weken heb ik me, zonder noemenswaardig mopperen, gedragen als het braafste meisje van de klas en ben ik voornamelijk thuisgebleven. De verleiding dit isolement op te heffen wordt nu wel héél groot, want o, naar de bioscoop gaan doe ik werkelijk het allerliefst van alles! Bovendien worden er al direct verschillende aantrekkelijke films aangekondigd. Een aantal films waren in maart te zien en gaan nu in de herkansing. Zo is het heerlijke kostuumdrama  Emma., door mij op het nippertje vóór het corona tijdperk bezocht, nog of opnieuw te zien als film op het grote doek.

Lied uit Herman Finkers’ film nog dagen gezongen

Datzelfde geldt voor De beentjes van Sint-Hildegard, de goed getroffen komedie over de verstikking door té veel liefde, geschreven door (en met een hoofdrol voor) Herman Finkers. Zelden heb ik, met het overige publiek, in een bioscoopzaal zo hard gelachen als bij dit o zo herkenbare huwelijksdrama. Het prachtige lied, net als de film in Twents dialect heb ik nog dagen gezongen tijdens het koken!

De aangrijpende documentaire Woman, die de première in de huiskamers beleefde, en waar Karin de Lange zo enthousiast over schreef, kan nu op het grote doek worden vertoond. De film staat al geruime tijd op mijn ‘te-zien-lijst’ ! De nieuwe Duitse film Das Vorspiel, in het Nederlands De Auditie, van regisseur Nina Weiss, zag ik in voorvertoning en is beslist een aanrader.

Razendknappe vertolking van Nina Hoss

Viooldocente Anna is streng. Voor zichzelf en ook voor anderen. Met haar omgaan is niet eenvoudig. Ze neemt de leerling Alexander onder haar hoede, om hem voor te bereiden op een zware auditie. De ambitieuze Anna legt de lat hoog. Niet alleen haar nieuwe leerling maar ook haar echtgenoot en haar zoon, de veertienjarige Jonas, hebben daar steeds meer last van. Onder de oppervlakte begint het te koken. Een uitbarsting is onvermijdelijk. Hoofdrolspeelster Nina Hoss kennen we uit de serie Homeland. Haar vertolking van de nerveuze viooldocente is razendknap en werd dan ook terecht beloond met een prijs op het Filmfestival van San Sebastián.

Das Vorspiel wordt in Nederland uitgebracht door Arti Film

Nieuwe film van de maker van Shoplifters

Maar ook de aankondiging van de film La Vérité doet mijn filmhart sneller kloppen. Met hoofdrollen voor Catherine Deneuve en Juliette Binoche, is dit Franse familiedrama gemaakt door de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda. Hij maakte eerder de onvergetelijke film Shoplifters en ik ben reuze benieuwd naar  de eerste niet-Japanse film van zijn hand.

La Vérité, De Waarheid, is de titel van het boek waarmee de beroemde actrice Fabienne (Deneuve) haar memoires publiceert. Dochter Lumir (Binoche) ziet de waarheid geheel anders en bewerkt het boek met een rode pen om de leugens door te krassen en haar eigen versie van de werkelijkheid in de kantlijn te krassen. Een confrontatie tussen moeder en dochter kan niet uitblijven.

Catherine Deneuve speelt samen met Juliet Binoche in nieuwe film van Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda, die hier wordt uitgebracht door September Film Distribution.

Regisseur genoeg reden om film te zien

De film A Beautiful Day in the Neigborhood trekt mijn aandacht vanwege de regisseur, Marielle Heller, en minder door het verhaal.

Een cynische Amerikaanse onderzoeksjournalist (Matthew Rhys) gaat de beroemde presentator van een kinderprogramma uit zijn jeugd interviewen. Hij begint uitermate kritisch aan de opdracht maar sluit uiteindelijk vriendschap met de, naar blijkt, uiterst sympathieke presentator Mister Rogers (Tom Hanks) .Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen en vast erg leuk als je als kind naar het Amerikaanse ‘Mister Rogers’ Neighborhood’ hebt gekeken. Dat gaat voor mij niet op, maar ik genoot enorm van de vorige film van regisseur Heller; Can You Ever Forgive Me? En dat is reden genoeg om nu ook deze film te willen zien.

Distributeur : Sony Pictures Releasing (via Universal)

Om al deze films op het grote doek te zien, moet ik dus wél mijn huis uit, het nieuwe normaal in. Op stap in de anderhalve meter samenleving! En ik weet niet zeker of ik dat al durf. Daar ga ik nu eens intelligent over na zitten denken. In de heerlijke wetenschap dat bijna al deze films ook via PICL te zien zijn!

Nog net voordat het coronavirus ons beperkingen oplegde, zag Wiette als ‘kostuumdramaqueen’ 3 heerlijke films op het grote doek. Ze loodste ons door de afgelopen maanden met televisietips die nu nog steeds aanraders zijn, natuurlijk. Meer weten over filmaanraders? Klik dan hier.