Zodra ik hoor dat de bekende cabaretière Lenette van Dongen met haar nieuwe voorstelling Paradijskleier in mijn woonplaats optreedt, koop ik kaarten. Dat wil zeggen, één kaart, want verder is alles uitverkocht. Ik heb dus geluk maar zal alleen moeten gaan.

Iedereen verheugt zich op voorstelling

De stoel naast het allerlaatste plekje dat nog te bemachtigen valt bevat een kruisje in het reserveringssysteem. Niet te reserveren, staat er bij. Dat maakt mij nieuwsgierig. Wie zal daar plaatsnemen? Een geluidstechnicus misschien? Roezemoezerig druppelt de zaal vol. Het is duidelijk dat iedereen zich verheugt op de voorstelling die enkele dagen eerder bekroond is met een belangrijke cabaretprijs, de Poelifinario. Met Paradijskleier heeft Lenette van Dongen deze prijs voor theatermaker met het beste cabaretprogramma gewonnen.

Lenette van Dongen maakt het beste cabaretprogramma van 2019. Foto’s: annemieke van der togt

Vriendelijke dame zit op kruisje

Mensen zoeken hun plaatsen. Naast mij – op de geheimzinnige stoel van het kruisje- neemt een vriendelijke dame op leeftijd plaats. We groeten elkaar. Ik leg haar wandelstok onder onze stoelen. “Ik kon geen plaats meer krijgen”, vertrouwt ze mij spontaan toe. “Lenette van Dongen heeft deze plaats voor mij geregeld.”

Twee uur durende zoektocht

Dancemuziek barst los en Lenette van Dongen komt op.  “Jullie zitten daar gezellig met elkaar”, constateert ze. “Enig idee hoe eenzaam ik hier in mijn eentje sta? Laten we het verder sámen doen”, nodigt ze de zaal uit. Daarmee is de toon gezet. Gekleed in een jurk met een split tot op heuphoogte neemt de levendige cabaretière het publiek twee uur lang mee op een ware zoektocht.

“Hoe zijn we gekomen waar we zijn? Hoe is het om ouder te worden? Wat heb je onderweg geleerd en hoe moet het nu verder?, zijn de vragen die ze op het publiek afvuurt en beantwoordt.

De valkuilen van het leven

In gesprek met het publiek.

Herfstblaadjes op de vloer. Een trampoline en een flap-over op het podium. “Daarop heb ik altijd al zo graag willen schrijven”, verduidelijkt Van Dongen. Volop in gesprek met het publiek legt de cabaretière haar vinger op de valkuilen van het leven. Op de duivelse stemmetjes in je hoofd die je voorhouden dat je niet goed- niet gelukkig- niet lief -niet mooi- niet slim bent. “Het is heel simpel”, verduidelijkt ze, staande voor de volgeschreven flap-over. “Vervang het woordje niet door het woordje genoeg. Pas de 80%/20% regel toe. Het hoeft niet perfect. Bijna perfect is goed genoeg!”

Troostend toegezongen

Het zijn wijze, herkenbare lessen van een geleefd leven. Van Dongen brengt het hilarisch, zoals wanneer zij onbeschaamd laat zien hoe buik en billen niet meer in haar onderbroek passen, én diep ontroerend wanneer zij een mevrouw uit het publiek –“we weten allemaal inmiddels wel wat pijn is” – troostend toezingt.

Wat een heerlijk gek mens

Tussendoor wordt er heel wat afgedanst op -bepaald geen kinderachtige- dancenummers. Ik zie dat de oudere dame naast mij het dansen met spijt in haar ogen aan zich voorbij moet laten gaan. “Wat een heerlijk gek mens is het, hè?, zegt ze vol vertedering als ik weer ga zitten.

Het publiek danst met Lenette mee.

Zeg maar wat je nodig hebt

Het laatste gedeelte van de voorstelling wordt de flap-over gevuld met goede raad. “Hoe gaan we verder nu we ouder zijn?”, vraagt Lenette de zaal. “Maartje, zeg maar wat jij nodig hebt”, richt ze zich tot de jongste in het publiek. “Wij gaan daarvoor zorgen!”

“Wees gul”, luidt dan ook haar eerste advies. Dat verder gaat over dankbaar zijn, en goed voor jezelf zorgen. Over je bed opmaken om depressies de deur uit te jagen. Over chocola en blij zijn met kleine dingen. Over het vooral níet beëindigen van de #MeToo discussie. En kijken naar je hond, die je als geen ander kan laten zien, hoe je positief in het leven moet staan.

Paradijskleier blijft me nog dagen bij

Bij het afsluitende dancenummer rijst het publiek op om mee te dansen. Mijn buurvrouw steekt haar handen naar me uit. Ik help haar overeind. Met mijn arm om haar middel ter ondersteuning en onze handen ineengeklemd dansen we de voorstelling ten einde. Paradijskleier is ontroerende show vol liefde en mededogen die me nog dagen bijblijft. Een absolute aanrader!

Voorproefje op YouTube….

Twaalfde voorstelling Lenette van Dongen

Paradijskleier is de twaalfde voorstelling van cabaretière en zangeres Lenette van Dongen (Zaandam, 1 december 1958). Sinds 1993 treedt zij op met solo-cabaretvoorstellingen. Met haar werk heeft Lenette al verschillende prijzen gewonnen. Paradijskleier is te zien in diverse theaters, in ieder geval tot 02/05/2020.

Wiette van Klingeren houdt van kunst&cultuur. Ze tipt ons regelmatig over mooie films, boeken en tentoonstellingen. Lees daarom ook over de nieuwste film van Catherine Deneuve Fête de Famille, zomerboeken die ook in de winter kunnen worden gelezen en de tentoonstelling Toorop Dynastie in Alkmaar.