Onze belangrijkste bron voor vitamine D is de zon. Jammer genoeg is die er in Nederland niet zo vaak. Sinds 2008 adviseert de Gezondheidsraad daarom aan vrouwen boven de 50 en mannen boven de 65 extra vitamine D te slikken. Zomer en winter.

Zon of vette vis

Vitamine D is een vitamine die we zelf kunnen maken onder invloed van de zon. Door elke dag een kwartier tot een half uur met het gezicht en blote armen in de zon te lopen of fietsen maak je genoeg vitamine D voor die dag aan. Maar helaas is de zonkracht in de winter absoluut onvoldoende voor de vitamine D-aanmaak en in de zomer van ons kikkerlandje vaak ook.

Marlies Mielekamp verdiepte zich in de voedingsadviezen voor 50-plussers. Afgelopen weken kwamen de opvattingen van orthomoleculair apotheker en doctor in de geneeskunde Gert Schuitemaker en de Schijf van Vijf aan bod. Deze week gaat het over vitamine D.

 

Vitamine D komt voor in vette vis zoals haring, zalm en makreel. “In een haring zitten 800 Internationale Eenheden (IE) vitamine D”, legt orthomoleculair apotheker Gert Schuitemaker uit. “Als je 3 boterhammen besmeert met verrijkte halvarine of margarine levert dat ongeveer 20 IE vitamine D op. Peanuts dus in vergelijking met vette vis. Dat is een van de redenen waarom ik vegetariërs zou aanraden vis-vegetariër te worden.”

Het maakt je spieren sterk

Vitamine D is belangrijk. We hebben het nodig om calcium (kalk) uit onze voeding op te nemen. Dat zorgt ervoor dat we sterke botten houden en het gaat botontkalking tegen. Door extra vitamine D te slikken hebben vooral vrouwen minder risico op botbreuken.
Daarnaast hebben we dit vitamine nodig om onze spierkracht te behouden; een van de eerste tekenen van een vitamine D tekort is vaak spierzwakte waardoor je bijvoorbeeld moeite krijgt met traplopen of flessen open draaien. Er zijn steeds meer wetenschappelijke aanwijzingen dat een tekort aan vitamine D ook een hoger risico geeft op ziektes zoals diabetes, kanker, hart- en vaatziekten en infecties.

Niet alleen voor ouderen

De Gezondheidsraad adviseert daarom vrouwen ouder dan 50 jaar dagelijks 10 microgram (=400 IE) Vitamine D te slikken. Iedereen ouder dan 70 jaar zou 800 IE vitamine per dag extra moeten slikken. Dat advies geldt niet alleen voor senioren, maar ook voor kinderen, mensen met een donkere huid, zwangeren, mensen die weinig buiten komen en gesluierde vrouwen.

Medicijnen zorgen voor tekort vitamine D

Ook hoogleraar Voeding van de Oudere Mens Lisette de Groot wijst in een column op internet op de noodzaak voor ouderen om een vitamine D-supplement te slikken. Vooral omdat ze er door onderzoek achterkwam dat veel ouderen die medicijnen gebruiken een vitamine D tekort hadden.
Schuitemaker vindt vitamine D zo belangrijk dat hij er zelfs een boek aan heeft gewijd. Hij adviseert een veel hogere dosis dan de Gezondheidsraad. “Internationale wetenschappers zeggen dat je 2000 IE vitamine D per dag nodig hebt. Ik adviseer dan ook in ieder geval 1000 IE vitamine D per dag te slikken. Naast een multivitaminepreparaat, want daar zit echt te weinig vitamine D in.”

Doe de vitaminetest

Waar je dat koopt, maakt niet uit: een duur vitamine D preparaat is niet beter dan de goedkope variant. Let vooral op het aantal IE dat in de pil zit. En dat er opstaat dat het om Vitamine D3 gaat.
En wil je zelf kijken of het nodig is dat je extra vitamine D slikt? Doe dan de vitaminetest op vitamine-info.nl.