De Volkskrant, De Telegraaf en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn in een fittie verwikkeld over de toename van het aantal verkeersdoden door de verhoging van de snelheid op een aantal wegen naar 130 km per uur. Het draait natuurlijk om de interpretatie van cijfers en onderzoeken. Iedereen weet dat autorijden een risico op aanrijding en ongelukken met zich meebrengt. En dat reizen per vliegtuig eigenlijk veiliger is. Ook al zou je dat niet zeggen met de aanslagen van afgelopen jaar. Minister Schultz van Haegen laat de cijfers nu opnieuw onderzoeken. Ik ben benieuwd wat het voor antwoorden oplevert. Want mijn vraag zou zijn, wat de tijdwinst door die verhoging van 120 naar 130 km per uur nu werkelijk is. Als ik goed heb leren hoofdrekenen op de -in mijn tijd lagere -school is dat niet gehinderd door files, stoplichten en wegwerkzaamheden nog geen 5 minuten. Als ik dan toch mijn leven wil riskeren, moet het wel zín hebben.
Over de auteur
Stella Ruisch
Stella Ruisch hanteert de pen al van jongs af aan. Van de schoolkrant stapte ze in 1976 over naar De Telegraaf als leerling-journaliste. Per 1 januari 2016 verliet ze de krant, nadat ze er als chef en uiteindelijk (eerste vrouwelijke) adjunct-hoofdredacteur had gewerkt. Nu heeft ze eindelijk de ruimte om een duik te nemen in het nieuwe schrijven en publiceren. Wat de overheid propageert; een levenlang leren, voert zij uit.
Recente reacties