Net zoals op de Huishoudbeurs zijn ze er wel, de bezoekers die vooral komen voor de producten. Maar de 50PlusBeurs, die vanaf morgen tot en met zaterdag 23 september zijn ‘zilveren’editie beleeft, is meer dan een uit zijn krachten gegroeide jaarmarkt. Het biedt ook een platform voor stichtingen, verenigingen, de zogenaamde ‘non-profit’ sector om informatie te geven aan de ouder wordende mens. Niet zo gek, legt Alexander van de Kerkhof uit. Want de 50PlusBeurs dankt zijn bestaan aan het Europees Jaar van de Ouderen in 1993.

Nog steeds taart vanwege Ouderendag

Hedy d’Ancona snijdt de taart aan bij de opening van de eerste 50PlusBeurs. 2de van rechts Alexander van de Kerkhof.

“Ik wilde in 1993 eigenlijk een feestje om naast de andere 3000 activiteiten extra aandacht te geven aan de Internationale Ouderendag op 1 oktober. Vandaar het tijdstip van de beurs, vóór oktober, en onze bezoekers kunnen nog steeds elk jaar op taart rekenen,” vertelt beursorganisator Alexander van de Kerkhof (55). Als jonge pr- en marketingman stond hij indertijd het organiserende comité ter zijde en zette zo zijn eerste stappen in de wereld van de vijftigplusser. “Naast de taart van de Hema, reikte het Bloemenbureau bloemen uit en de PTT presenteerde een telefoon voor slechthorenden. Zo ontstond een vliegwiel. Het feestje groeide uit tot een informatiemarkt voor ouderen. En toen rees de vraag ná het Jaar van de Ouderen of er een vervolg moest komen op het evenement. Omdat niemand zich opwierp, ben ik het toen maar zelf gaan doen.”

Uitgegroeid tot ’s werelds grootste evenement voor 50+

Inmiddels is de beurs uitgegroeid tot ’s werelds grootste evenement voor 50plussers en is Alexander van marketing- nu beursman geworden. Naast de 50PlusBeurs is hij betrokken bij de Gezondheidsbeurs, de Allergiebeurs, de Emigratiebeurs en de Camperexpo. Maar de interesse in de leefwereld van ouderen is altijd de boventoon blijven voeren. Zo hoorde Alexander ook tot de oprichters van Seniorweb, een organisatie die ouderen helpt met hun vragen over de digitale snelweg.

Ouderen zijn niet meer over één kam te scheren

“Toen we met de 50PlusBeurs begonnen waren ouderen een nichemarkt. Ze waren ook over één kam te scheren; goed pensioen, kinderen de deur uit, geld om te reizen. Dat kan inmiddels niet meer. De tijd dat ik nog bij bedrijven mensen trof die tegen me zeiden: ‘Ja, ik heb ook een oma…’ is voorbij. Er zijn meer ouderen, vanaf 2019 vormen ze zelfs de meerderheid in Nederland, en ze leiden een divers bestaan. De vraag is of er over 25 jaar nog een generieke 50PlusBeurs zal bestaan. Want eigenlijk zijn alle beurzen 50plus geworden. Kijk maar naar de HISWA, de Kampeer- en Caravanbeurs, de Vakantiebeurs. Het bezoek wordt gedomineerd door ouderen. Nee, we kunnen niet op onze lauweren rusten.”

Ridder van de oudere consumenten

Alexander trots met zijn lintje.

Wie Alexander van de Kerkhof straks over de 50PlusBeurs ziet lopen kan zien dat hij in zijn knoopsgat trots een ridderorde draagt. In 2011 gekregen voor wat hij voor ouderen heeft gedaan. “In de afgelopen 25 jaar is de oudere consument duidelijk mondiger geworden. En daar hebben wij ook met de beurs een steentje aan bijgedragen.” Daarom betreurt hij dat de 50PlusBeurs nog steeds het stigma van een ‘rollator’beurs heeft. “Inmiddels komen de grote automerken hier hun nieuwe modellen showen, kan je informatie vinden over fotografie, sociale media, noem maar op. Maar nog steeds wordt er door de pers verslag gedaan ‘Het was weer druk vandaag op de beurs’ bij die éne stand met scootmobielen. Want ja, die staat hier ook. Ik kan maar een ding zeggen tegen mensen met een vooroordeel. Kom gewoon eens kijken!”

Volg ons!

Meerdanvijftig.nl zal deze week vanaf de beursvloer verslag doen van het nieuws en de trends die op de beurs te vinden zijn. Net als vorig jaar toen Simone Kleinsma Meerdanvijftiger 2016 werd (zie foto en video). Volg ons op Youtube, Facebook en natuurlijk onze website!