Met enige regelmaat komt het onderwerp ‘elektrische fiets’ in onze relatie aan de orde. “Als ik een elektrische fiets heb, ga ik niet meer zo vaak met de auto naar voetbal,” kondigt mijn man aan.  Ik waag dat te betwijfelen. Want zelfs met unplugged fietsen is de afstand ongeveer 20 minuten en dus gemakkelijk op een gewone fiets te overbruggen. En gelukkig doet hij dat ook vaak. Hij kiest voor de auto, als het regent of erg koud is (wat het deze winter nog niet is geweest). “En dat voel je op elke soort fiets, ook een electrische”, heb ik dan -voorlopig- het laatste woord.

Gewoon een standje hoger

Want natuurlijk weet ik wel dat we ooit tot aanschaf van zo’n elektrische fiets zullen overgaan. En waarschijnlijk niet alleen voor hem maar ook voor mij. Want ik zie heus ook de voordelen. Als ik ze al niet om me heen hoor van leeftijdgenoten. Een heuvel, een brug of de bekende Hollandse tegenwind? “Ik zet de ondersteuning gewoon een standje hoger!” zeggen ze lachend terwijl ik zwoegend in de lichtste versnelling de pedalen rondtrap.

Bij mooi zomerweer is het natuurlijk al relaxt op een elektrische fiets maar met Hollandse tegenwind helemaal. Foto: Flickr.com

Aanslag op de portemonnee

Mijn argument voor een ouderwetse tweewieler; ‘het is zo goed voor de conditie’ gaat het straks afleggen tegen die voor een elektrische fiets; ‘op die manier kom je buiten en beweeg je in ieder geval’. Zonder dat ik het aan mijn man vertel, lees ik al het een en ander over het uitdijend aanbod  elektrische fietsen. Zo weet ik dat ik een afweging moet maken tussen een accu achterop of een accu die weggewerkt is in het frame. De laatste oplossing schijnt de fiets stabieler te maken, in ieder geval ook duurder. En een elektrische fiets is al een behoorlijke uitgave. Ook al is de prijs met het aanbod wat gedaald.

Geen spedelec

Dus als we er een gaan aanschaffen dan dienen we ons huiswerk wel goed te doen. Gelukkig zijn er allerlei onafhankelijke testen die al helpen bij het onderscheid maken tussen de verschillende sóórten fietsen. Want het is al handig om te weten hoe je de fiets wilt gaan gebruiken. Stadsfiets, toerfiets, racefiets, zelfs de Amsterdamse bakfiets is tegenwoordig elektrisch te krijgen….Een spedelec zie ik ons niet zo snel uitkiezen, liever eentje met een trapondersteuning waardoor je niet harder kan dan 25 kilometer.

De fietsaccu, daar draait het om bij de aanschaf van een elektrische fiets. Foto Daniel Kirsch/Pixabay

Accu opladen tijdens de koffie

Behalve de soort fiets draait het bij de elektrische fiets vanzelfsprekend vooral om de accu. Die bepaalt hoe ver je kan fiets zonder opladen. Hoewel ik ’s zomers genoeg uitspanningen zie met een hand geschreven bord waarop de mogelijkheid tot fietsaccu opladen wordt geboden. En dat alles onder het genot van het gebruikelijke Hollandse kopje koffie met appeltaart… Vroeger was dat ook nog eens een hoge en dure drempel: accu leeg, nieuwe fiets? Tegenwoordig zijn er meerdere bedrijven die tegen redelijke tarieven fietsaccu’s reviseren, waardoor ze een langer leven krijgen.

Proefrit met elektrische fiets

Als de keuze voor soort en merk zijn gemaakt, is het net als met een auto. Dan moeten we eerst een proefrit maken. Gelukkig zijn er in het land genoeg testcircuits waar verschillende soorten en merken kunnen worden uitgeprobeerd. Op zo’n circuit bij de 50PlusBeurs kwam ik een paar jaar geleden tot de ontdekking dat elektrisch fietsen lang niet zo eng was als ik had gedacht. “Joh, jij hebt ooit op de eerste elektrische fiets van papa gezeten, tegenwoordig gaat dat veel soepeler,” stelde mijn zus en ervaren berijdster van een elektrische fiets me gerust.

Schrijfster dezes ontdekt het genoegen van een elektrische fiets op de 50PlusBeurs.

Wow!

Op mijn vaders fiets had ik het gevoel dat ik met 20 kilometer per uur wegschoot maar daar was op de 50PlusBeurs geen sprake van. Gewoon opstappen en trappen maar dan een stuk lichter. “Wow!” ervoer ik en met zichtbaar plezier schoot ik langs de hooibalen. Afstappen lukte ook gewoon zonder kleerscheuren. Sindsdien weet ik die fiets gaat er komen…..ooit!

Een (elektrische) fiets is een waar genoegen. Kan Meerdanvijftig-teamlid Kees Rooze beamen. Met zijn vrouw maakte hij heerlijke tochten in binnen- en buitenland. Lees over zijn avonturen in Denemarken, De gehaktbal in Salland, Zomer in Zuid-Nederland en Tour de Sarre.