Al 20 jaar lang, bijna zonder onderbreking, kiezen Kees Rooze en zijn vrouw voor een vakantie op de fiets. Vorig jaar eindigde hun plan om de Zuiderzeeroute te fietsen door een val nogal abrupt bij het Noord-Hollandse Scharwoude. Deze zomer slaagde het stel erin meer dan 900 kilometer te fietsen dwars door Nederland van Harlingen in Friesland naar Biggekerke in Zeeland. Van camping naar camping. Hieronder het eerste deel van hun avontuur. Van Harlingen naar Zwartsluis langs het IJsselmeer.

Unplugged

Het verstand komt met de jaren en soms na héél veel jaren, dus fiets ik nu op een gloednieuwe damesfiets. Vorig jaar kwam ik met mijn herenfiets lelijk ten val, wat mij een gekneusde heup opleverde. Maar ook mijn damesfiets heeft nog steeds geen elektrische ondersteuning. Zo lang we kunnen, fietsen we nog steeds ‘unplugged’.

We worden per auto met bagage en fietsen naar onze startplaats Harlingen gebracht. De camping ligt een paar kilometer buiten de Friese havenstad. Die nog mooier blijkt te zijn dan in onze herinnering. We besluiten hier twee dagen te blijven en genieten van de stad maar ook het uitzicht over de Waddenzee. Franeker ligt niet ver van Harlingen en op zondag brengen wij een bezoek aan dit oude stadje. Verrassend, die prachtige oude pandjes.

Zonsondergang in de haven van Harlingen.

Vogelscheiße

Als we de volgende dag wakker worden, is een Duits gezin al bezig met hun tent af te breken. De twee meiden die mee zijn laten al het werk aan de ouders over. Ons advies wordt gevraagd over de te volgen route, want het gezin wil naar Amsterdam. En daar komen wij vandaan. De man drukt mij een paar witte rolletjes in mijn handen en legt uit dat als je het rolletje nat maakt zich een doekje ontvouwt. Hij zegt: ‘Für die Vogelscheiße auf dem Zelt.’ De doekjes, die ik nog niet eerder heb gezien, blijken erg handig. En niet alleen voor vogelpoep op de tent.

Als een pijl schiet mijn vrouw op de tweede dag bij het krieken van de dag uit haar slaapzak. Niet van de schrik maar van de kramp. Een ouderdomskwaal. Geen ideaal begin van de dag en het vervolg van onze tocht dwars door Nederland. Voor het eerst de tent afbreken gaat voorspoediger. Het is even wennen op de zwaar bepakte fietsen, maar ongewoon voor Nederland hebben we de wind in de rug. Ik ben blij dat mijn haren vastzitten, anders was ik nu kaal door de stevige noordenwind.

Van Makkum en Workum naar Stavoren

De Zuiderzeeroute brengt ons via Makkum naar Workum. In Makkum eten we op een bankje bij de kerk onze lunch en genieten van de mooie Friese stadjes die we passeren. Workum is vooral bekend om het Jopie Huismanmuseum maar dat hebben we al eens bezocht. Dus we fietsen door naar Stavoren. Bij de jachthaven is een camping, waar we de komende nacht zullen doorbrengen. ’s Avonds eten en praten we gezellig met gasten in een restaurant. Wel even wennen aan de keuken die in Noord-Nederland al om half negen ’s avonds sluit. Dat is bij onze zuiderburen wel anders! Dat betekent vroeg het tentje in en slapen tot de eerste sanitaire stop in de ochtend.

Workum.

Fietsbenen

Het blijft verwonderlijk dat de ene dag het fietsen gemakkelijker gaat dan de andere. Ondanks het korte traject van slechts 39 kilometer, viel het vandaag niet mee op weg naar Lemmer. Met wind tegen merk je dat de fietsen zwaar beladen zijn. Dat we op een camping bij een boer terecht kwamen waar de broer van de eigenares bierbouwer bleek te zijn, kwam goed uit. Het ging erin na het tent opzetten ‘Als God’s woord in een ouderling’, zoals mijn schoonvader placht te zeggen. Ouderlingen zijn verbonden aan de protestantse kerk en verrichten daar taken voor.

De Sassenpoort in Zwolle.

Genieten van een dagje Zwolle

Ik geniet van de uitzichten over water. Over het algemeen houd ik daar meer van dan de bossen. Zo komen we aan bij Zwartsluis. Waar we onze benen een dagje rust gunnen op onze tocht dwars door Nederland. Met de bus gaan we naar Zwolle. Een gezellige stad met veel horeca en niet te vergeten het beroemdste restaurant van Nederland, De Librije. Nee, daar hebben we niet gegeten. Eten halen we bij de Poolse supermarkt in Zwartsluis. De communicatie verloopt er met handen en voeten maar de Poolse bediening is behulpzaam en aardig. ‘Alles is biologisch,’ prijst een winkelende Nederlander nog aan.

Volgende keer : Afslaan bij de IJssel voor een fietstocht door Gelderland.

Meer lezen over de fietstochten van Kees Rooze

We begonnen op Meerdanvijftig.nl met de fietstocht die Kees Rooze met zijn vrouw maakte langs de kust naar Zuid-Nederland. Maar we volgden hem ook naar Duitsland, Denemarken, België en Frankrijk.