Als directiechauffeur maakt Gert Nonnekes veel mee. En niet alleen met de (inter)nationale -soms beroemde- gasten die hij vervoert. Zijn kennis en ervaring  heeft hij opgedaan sinds hij in 2010 de opleiding tot directiechauffeur (CBR-examen) heeft gedaan. Die helpen hem dagelijks door het verkeer. Wat hij daarin mee maakt! Hij neemt de lezers de komende weken graag mee en vertelt wat hem opvalt. Dit keer autorijden met mist en regen.

Weer of geen weer: mensen gaan de weg op

Het is weer het jaargetijde met regelmatig mist en regen. Soms zelfs met sneeuw en gladheid! Weer of geen weer, mensen gaan altijd de weg op. Met regen meer dan met zonneschijn. Zakelijk of privé stappen ze in de auto, starten ‘m en rijden weg. Altijd op dezelfde manier. Zonder verder na te denken. De auto helpt je tegenwoordig ook steeds meer om simpelweg veilig en comfortabel te rijden. Toch is het slim om even na te denken voordat je wegrijdt. Alleen: veel automobilisten doen dat niet.

Zonder achterlicht in mist en regen

Ik geef een voorbeeld. Als je met mist of slecht weer de weg op gaat zie je regelmatig auto’s rijden zonder dat de achterlichten branden. Daar zijn de meeste autobouwers tot begin 2015 -hoe treffend- de mist ingegaan. De meeste nieuwere auto’s hebben een ‘standje automatisch’ voor het licht. De zogenaamde dagrijverlichting aan de voorzijde gaat aan zo gauw je de auto start. De achterlichten branden dan niet altijd. Die gaan pas aan als het schemerig/donker wordt. Tja, de sensoren herkennen mist en regen niet als schemer….

Ik heb er de afgelopen tijd weer veel zien autorijden zonder brandende achterlichten. Juist bij dikke mist of felle regenbuien is dat gevaarlijk. Zelf ben ik voorstander van het altijd voeren van dimlicht, zoals dat in een paar landen al verplicht is. Het maakt het verkeer volgens mij een stuk veiliger.

Zonder verlichting

Maar voor dat het zover is: check het weer en check de stand van je lichtschakelaar. Zorg dat die bij mist en felle regen op dimlicht staat en niet op automatisch! En voor mensen met een auto waar de verlichting niet automatisch aangaat: vergeet bij slecht weer en als het donker is uw lichten niet aan te doen. Ja, echt waar, er gaan nog regelmatig mensen autorijden zonder verlichting. Laatst zelfs een vrachtwagen. Eentje met een buitenlands kenteken…

150 euro boete voor verkeerd licht

Voor alle duidelijkheid nog het volgende. Grootlicht voer je alleen als je daarmee andere weggebruikers (tegenliggers en voorliggers) niet hindert of als de weg donker of onoverzichtelijk is. Mistlampen mogen voor pas aan bij zicht minder dan 200 meter en achter zelfs pas bij minder dan 50 meter zicht! Dus anders niet! Pas maar op, want je kan 150 euro boete krijgen bij verkeerd licht voeren!

Ook voor het geven van lichtsignalen trouwens. Dat mag ook niet. Maar als ik iemand bij mist zonder achterlicht zie rijden, dan probeer ik die automobilist daar toch echt op te attenderen met lichtsignalen. Heeft vaak met gevolg dat ze je schaapachtig aankijken als je ze inhaalt… Over nadenken gesproken!

Nog een voorbeeld. Vijfdeurs auto’s hebben een achterruitwisser. De afgelopen tijd heb ik tijdens regenachtig weer eens opgelet hoeveel ik dat ding bij andere auto’s heen en weer zag gaan… Nou, ik kon ze op één hand tellen. Bijzonder eigenlijk. Je hebt hem toch niet voor niets op je achterruit zitten? Kijken die mensen dan niet door hun achteruitkijkspiegel? Zou het niet veiliger zijn als de achterruit zo schoon mogelijk is? Ach, ieder zijn keus, maar ik zet ‘m aan zo gauw het flink regent.

Je hebt een ruitenwisser toch niet voor niets op je achterruit….

Bij mist, regen, hagel, sneeuw, ijzel….

Alle soorten weer in elk jaargetijde vragen om aandacht in het verkeer. Of het nou mist, regen, sneeuw, hagel, ijzel, wind en storm betreft in voorjaar, najaar of winter of de zon en de hitte in de zomer. Blijf attent, denk na tijdens autorijden: Drive Safe.

Meer lezen

Dit is de vierde bijdrage van Gert over zijn ervaringen als directiechauffeur op de weg. Vorige keer schreef hij over handen aan het stuur. Eerder schreef hij over links rijden en verkeerd remmen. Daarnaast schrijft Gert ook regelmatig over zijn wandelingen. Zo signaleerde hij de trend van urban walking.

Openingsfoto: Valeriia Miller/Pexels.com