Als directiechauffeur maakt Gert Nonnekes veel mee. En niet alleen met de (inter)nationale beroemdheden die die hij vervoert. Zijn kennis en ervaring  heeft hij opgedaan sinds hij in 2010 de opleiding tot directiechauffeur (CBR-examen) heeft gedaan. Die helpen hem dagelijks door het verkeer. Wat hij daarin mee maakt! Hij neemt de lezers de komende weken graag mee en vertelt wat hem opvalt.

Top 5 grootste ergernissen in verkeer

Op 1 juni van dit jaar publiceerde De Telegraaf de top 5 van grootste ergernissen in het verkeer. Het grappige is dat mijn grootste ergernis de top 5 niet haalt: mensen die onnodig links blijven rijden! En wat is ergernis nummer 5 in het onderzoek? Jawel, mensen die rechts inhalen! Geen idee welke automobilisten zijn ondervraagd…

Waarom worden mensen namelijk rechts ingehaald? Juist, omdat ze links blijven rijden. Schaapachtig voor zich uit kijkend. Krampachtig aan het stuur. Niet wetende wat er om hun heen gebeurt. Soms handsfree bellend of zelfs met een telefoon in hun hand een gesprek voerend, dus helemaal de weg ‘kwijt’. Of gewoon omdat ze aan alles en iedereen lak hebben.

Bang op de snelweg

Waarom blijven ze niet zoveel mogelijk rechts blijven rijden? Het antwoord kan ik bedenken. Veel mensen zijn bang op de snelweg. Vooral als die uit drie of meer rijstroken bestaat. Maar die angst jagen ze zichzelf op de middelste of linkerbaan juist aan.  Ze kiezen er zelf voor om aan alle kanten gepasseerd te worden, op te schrikken van het getoeter of te worden afgesneden. Daar heb je op de rechterbaan rijdend geen last van.

Ik moet toegeven dat de navigatiesystemen hier ook geen goed aan doen. Is het wel eens opgevallen dat er mensen opeens naar een linker rijstrook gaan? De navigatie zegt: “Verderop links aanhouden”. En hup, daar gaan ze zonder een blik op de borden boven de weg te werpen. Want mensen rijden ook te veel blind op de navigatie.

Trajectcontrole zorgt voor onnodig links rijden

Mooi voorbeeld is de A4 tussen Schiphol en Burgerveen (splitsing A4-A44). Met 2×3, zelfs even 2×5 banen, kun je je geen ruimere weg voorstellen. Veel mensen gaan vanaf Hoofddorp op de derde rijstrook rijden omdat ze bij Burgerveen de A4 moeten volgen richting Leiden en Den Haag. Dat is dus over een afstand van zo’n 7 km. Op wegen met trajectcontrole wordt overigens vaker een rijstrook teveel naar links gereden dan elders.

Onnodig links rijden komt ook voor daar waar de vluchtstrook een spitsstrook wordt. Ik pak die spitsstrook graag, want dan ben je gewoon sneller. Daar rijdt namelijk bijna niemand. De A10 tussen de RAI en De Nieuwe Meer is een mooi voorbeeld. Er branden vier groene pijlen boven de rijstroken. Waarom dan toch niet op de rechter -spits-strook rijden? Je hoeft pas na de afslag VU een keuze te maken tussen A4 en A10 West. Frappant is zelfs dat er veel mensen zijn die nota bene rechts de A10 op moeten maar niet de spitsstrook kiezen. Terwijl het juist gemakkelijk is dan al voor te sorteren.

Voor mij is het vaak nódig links te rijden

En hoe rijd ik zelf? Ik kies als directiechauffeur vrijwel altijd de meest linkse vrije rijstrook. Ik rij namelijk altijd iets harder. Dat heb ik tijdens mijn opleiding tot directiechauffeur geleerd. Ik heb dan meer overzicht, kom niet tussen al het andere (vracht)verkeer te zitten, kan een constante snelheid aanhouden en hoef niet steeds van rijstrook te wisselen of te remmen omdat ik er niet tussen kan. Daar zijn de mensen die achterin zitten blij mee. Zo kunnen ze rustig zittend en vooral ook ontspannen werken (of even een dutje doen). Maar ik ga wel naar rechts zo gauw er een auto sneller wil dan ik…!

Meer lezen van Gert Nonnekes

Gert Nonnekes schreef ook over remmen, autorijden met mist en regen, ritsen en handen aan het stuur. Naast zijn werk als directiechauffeur houdt hij ook van wandelen. Zo nam hij ons al mee op een wandeling door het mooie historische dorp Sloten maar ook naar het historisch beladen Westerbork. Wandelen in het donker deed hij ook tijdens de Midzomernachtloop. Maar hij is ook een fan van sport, zoals voetballen maar met name de waterpolosport waarin hij jarenlang op hoog niveau wedstrijden floot.

Alle foto’s: ©Gert Nonnekes