Zooooo….in mijn sas….mèt…Wie kan dit niet onmiddellijk meezingen?! Zelfs mijn kleinzoon van drie intussen, want het hoort bij het badritueel. ‘Badedas!!!!’, brult hij met me mee. Radio luisteren, dat deden we vroeger de hele dag. En dus tussendoor ook de reclamejingles. Net zo bloedirritant als de nu op internetpagina’s en Facebook opduikende reclames. Maar daar onthouden we, denk ik, minder van. Minder pakkend dan de soms goed in het gehoor liggende reclameslogans. Vooral die gezongen werden.

Nostalgie

Karin de Lange schrijft graag over architectuur maar als Meerdanvijftiger stuit ze daarbij ook op overeenkomsten en verschillen in heden en verleden. Die gaan verder dan gebouwen. Zo haakte ze in op de trevira jurken van haar moeder en de keren dat ze over de Route du Soleil naar het zuiden is gereisd. Deze keer leert ze de nieuwe generatie oude reclamejingles.

Niet alleen reclamejingles meezingen….

Douwe Egberts heeft het tot een staande uitdrukking gebracht in ons huishouden.

Sommige hebben het tot gezegdes geschopt. Zo heb ik zelf de Douwe Egberts theereclame aangepast. “ Een kopje thee van René, daarvan lust ik er wel twee”, inspireer ik mijn man om thee voor me te zetten. Mooi dat zijn naam op DE rijmt….”Citoentjesfris”, beloon ik mezelf als ik het aanrecht schoon heb gemaakt, in navolging van de Glorixreclame. En een gerecht met kip wordt steevast aangekondigd met “Kip, het lekkerste stukje vlees, kip!” Over kip gesproken…dat scheelt één lettertje met Kips oftewel: “Liever Kips leverworst dan gewone leverworst….”. Er kwam meer achteraan, maar dat was kennelijk minder pakkend. En wie kondigt niet aan, als er iets kapot valt: “Even Apeldoorn bellen!”. En in de zomer is het idee voor een ijsje al snel vergezeld van: “Een, twee, drie, je proeft het zó, dat is ijs van Caraco! Caraco ijs, geweldig lekker!!”. Maar….waar komen al die melodietjes, waarmee ik gehersenspoeld ben, vandaan?

Veronica en radio in de jaren zeventig

Zendschip Veronica zorgde voor doorbraak reclamejingles.

Luisteren naar radio Veronica, de piratenzender, met voor het eerst commercials om het uitzenden te bekostigen. Dat deden we in onze jonge jaren, meestal op een transistor. Kent iemand dat woord nog? Ik had zelfs een zakradiootje van het formaat van een halve mobiele telefoon met een één-knops-oordopje. En dan stiekem in bed naar de radio luisteren, toen ik twaalf, dertien was en eigenlijk moest slapen. Ik heb het nog en koester het als een goede herinnering aan mijn jeugdjaren.

Jeugd komt tot leven in Rock Art Museum

Wat was dat een feest der herkenning toen we onlangs in Hoek van Holland in het Rock Art Museum waren. Daar komt de hele geschiedenis van radio Veronica voorbij in geluidsfragmenten, posters en zelfs de nagebouwde studio van bet schip.

Een bezoek aan het Rock Art Museum is een feest der herkenning.

 

En dat niet alleen….voor zestigers komt hun jeugd weer tot leven met popart-minijurken, top 40-lijstjes en zelfs een Kreidler Florett brommer! En eindeloos veel muziek te beluisteren met ouderwetse koptelefoon, zoals je vroeger je lp’s en singletjes eerst beluisterde voor je ze kocht. Mariska Veres met ‘I’m your Venus…” was in die jaren een internationaal succes.

Maar ook televisie maakte veel indruk

Mijn vriendin vertelde me, toen wij in de trein langs de gevel van de Enkafabriek reden, hoe zij zich de reclame van de Enkazeem herinnerde. Op televisie zeemde een meneer de binnenkant van het beeld. Tijdens het zemen veranderde hij van een frisse twintiger in een Vader Abraham met lange baard. Zó lang ging die zeem mee. Op haar maakte dat een onuitwisbare indruk.

Brrr, voorverpakt brood

Zelf vond ik King Cornbrood, ondanks de reclame, zeker geen reden om naar Japie te verhuizen, zoals de beroemde reclame uit de jaren tachtig promoot. Smerig…. dat in geel cellofaan verpakte brood. Nu zou geen hond dat meer kopen, verwend als we zijn door vers gebakken brood, zelfs in de supermarkt. Tijden veranderen en wij veranderen mee. En reclame en reclamejingles? Wat gaan we van de reclame onthouden uit de 21ste eeuw? Nu kunnen we doorspoelen, negeren. Maar irriteren -en dus misschien in het hoofd blijven hangen- doet het nog steeds….

Nog meer over reclame en reclamejingles:
http://www.upcoming.nl/m/ditisdesteven/6505/we-rangschikken-tv-reclames-uit-de-jaren-90-op-de-schaal-van-a-meezing
http://www.jingleweb.nl/index.php/category/tune/
https://www.muzieklijstjes.com/top-20-reclame-muziek/
https://anderetijden.nl/artikel/368/Vijftig-jaar-STER-reclame