‘Man-die-zaag-trouwt’ kent haters en liefhebbers

Een tv-reclame die irritatie maar ook bewondering oproept; zo wordt er op Facebook geoordeeld over de man-die-met-zijn-zaag-trouwt. De een draagt de televisiespot graag voor als kandidaat voor een Loden Leeuw, de ander zou zeker op ‘m stemmen voor een Gouden Loekie. En dat allemaal omdat Kees Rooze afgelopen week schreef over zijn irritatie maar ook over de emoties die de reclame voor Hornbach bij hem opriep. Want hij is gehecht aan de zaag die hij van zijn vader erfde.

Winnaar vorig jaar van de Gouden Loekie.

Doorspoelen!

Ik moet eerlijk bekennen dat wij thuis veelvuldig gebruik maken van de mogelijkheid reclameblokken door te spoelen. Niets irritanter dan tot de ontdekking komen dat je een voetbalwedstrijd op een commerciële zender alleen kan terugzien als je hem he-le-maal moet afkijken, inclusief reclames. Toch hebben genoeg reclames in ons dagelijks woordgebruik hun sporen nagelaten. Zoals de concurrent van de zaagleverancier: “Dat zeg ik: Gamma” en een hele oude is “Da’s logisch hè”. Een beetje gesleten maar niet vergeten is:  “En weet je wat ik nu het leukste vind?” (“Dat ik kan zwemmen en mijn ouders niet”), de bioscoopreclame voor Bio-vakantieoord.

Ben benieuwd of Hornbach dit jaar de Loden Leeuw gaat winnen. Zeker omdat het bedrijf vorig jaar ook al was genomineerd met de reclame ‘Lokkertje’ voor de uitreiking die elk jaar wordt verzorgd door Tros/Radar. Op Facebook wisten mensen ook andere irritante reclames te noemen, zoals voor Redband en Haribo (ook genomineerd vorig jaar).

Bij de kinderen werd Haribo net als bij de volwassen in 2019 als irritantste reclame gekozen. Marijke Helwegen kreeg als irritantste BN’er in een reclame (zie openingsfoto) van Antoinette Hertsenberg een Loden Leeuw uitgereikt. Voor 2020 kunt u nu uw kandidaten aandragen.

Van de slechtste reclames zapte ik op Youtube vanzelf naar de reclames die bij me zijn blijven hangen. Omdat ze heel mooi gemaakt zijn (zoals Vakmanschap is Meesterschap van Grolsch). Of omdat ze nog steeds ontroeren (ook al is Petje Pitamientje inmiddels zelf een man op leeftijd). Maar ook omdat ze na talloze keren gezien te hebben bij mij nog steeds een glimlach op het gezicht toveren. Zoals supermarktmanager Harry Piekema. En ook al moet ik inmiddels uitleggen aan mijn kinderen wie Adele Bloemendaal was, ik vind haar reclame voor Bros repen nog steeds aanstekelijk.

Nagenieten van tv-reclame kan ook…

Maar de allerbeste tv-reclame vind ik nog steeds die van Loes Luca. En dat is niet alleen omdat we haar nog steeds citeren bij het scheiden van het afval; “We doen het ook voor het milieu”. De reclamespotjes met Loes in de hoofdrol zijn buitengewoon goed gemaakt. Ach, misschien oefen ik vanavond wat geduld en gun ik het reclame-vakwerk anno 2020 wat meer aandacht…

Weet u deze nog?

Nog meer nostalgie biedt het verhaal van Karin de Lange over reclamejingles, Brigitte Leferink haalde herinneringen op aan de Kever, Ellen Groenveld memoreerde de Sachertaart van haar moeder en Karin de Lange dook in de geschiedenis van terlenka.