Het is een bijzonder genre in films: de vlucht van de mens in de natuur. Afgelopen week ging de documentaire Drømmeland van Joost van der Wiel in première, waarin de 60-jarige Nils zich terugtrekt uit de maatschappij. Ik herken de wens naar een geïsoleerd bestaan en daarom bekijk ik dit soort films graag. Drømmeland is een goede aanleiding om mijn favorieten op een rijtje te zetten.

Een koppig mens in Drømmeland

In de documentaire Drømmeland  verbrandt de 60-jarige Nils zijn paspoort, leest een verklaring voor en trekt zich terug uit de maatschappij. In een eenvoudige houten hut in de ruige Noorse bergen wil hij een leven opbouwen in harmonie met de natuur. De camera volgt Nils in zijn dagelijkse bezigheden; hij heeft een dagtaak aan de zorg voor voedsel en brandhout.

Mobiele telefoon stoorzender voor mens in de natuur

Het eenvoudige leven in de wildernis lijkt hem uitstekend te bevallen. Wel is hij erg bezorgd over het bereik van zijn mobiele telefoon- een vreemde stoorzender in zijn Utopia. Ook zijn zoon, die hem komt bezoeken  spreekt hem hierop aan; “Ben je niet te eenzaam?”, informeert hij bezorgd. “Je belt me tegenwoordig veel vaker dan vroeger en reageert direct op elk bericht!” Maar Nils ontkent eenzaam te zijn en houdt hardnekkig vast aan zijn droom.

Begrip voor standvastigheid

Eerlijk is eerlijk, als hij uiteindelijk in zijn verwarmde ligbad zichtbaar geniet van de rust in een  overweldigend  mooi landschap, kan ik zijn koppige standvastigheid wel begrijpen.


Drømmeland wordt in Nederland uitgebracht door Amstelfilm.

Hoofdrol voor de natuur

Vorig jaar selecteerde ik in 5x lezen in het boek ‘Wild’ dat later is verfilmd en bij de beste films van 2018 ruimde ik ook een plek in voor een film over de mens in de natuur; het fascinerende Leave no Trace. Maar de volgende films wil ik ook niet onvermeld laten.

Grizzly Man wekt verbazing

Regisseur Werner Herzog maakte in 2005 voor de verbazingwekkende documentaire Grizzly Man een selectie uit het nagelaten videomateriaal van Timothy Treadwell. De Amerikaan trok zich dertien zomers lang terug in de bergen van Alaska om -naar eigen zeggen- gevaarlijke Grizzly beren te beschermen.

Waarom speelt Amerikaan met zijn leven?

De filmbeelden van de beren , waarmee hij door rivieren wandelt en op rotsblokken poseert, grenzen aan het ongelooflijke. Ondertussen stijgt de verbazing. Wat wil Treadwell bewijzen? Waarom speelt hij op deze extreme wijze met zijn leven? Dat hij dit avontuur niet gaat overleven is vanaf het begin duidelijk.

Trailer van Grizzly Man

Into the Wild een topper

Wat mij betreft een topper in het genre ‘mens vlucht in de natuur is(uiteraard) Into the Wild. Sean Penn verfilmde in 2007 het waargebeurde verhaal van Jon Krakauer over de Amerikaanse  student Christopher McCandles.

Schuilnaam Alexander Supertramp

Chris -overtuigend gespeeld door Emile Hirsch- wil geen onderdeel meer uitmaken van de materialistische, prestatiegerichte maatschappij. Bovendien kan hij het ongelukkige huwelijk van zijn ouders niet meer aanzien. Hij schenkt zijn studiegeld aan een goed doel, gordt zijn rugzak om en reist door West Amerika onder de schuilnaam Alexander Supertramp.

Uitstekend naar zijn zin totdat het winter wordt

Zijn uiteindelijke doel is Alaska, waar hij een afgesloten bestaan wil gaan leiden.In de oude schoolbus die hij daar bewoont heeft hij het in eerste instantie uitstekend naar zijn zin, maar als de winter zich aankondigt wordt het steeds lastiger om voedsel te vinden. Chris vermagert zienderogen.

Fatale fout

Als hij besluit om terug te gaan naar de bewoonde wereld komt hij tot de ontdekking dat de rivier, die hij moet oversteken, te breed is geworden. Hij moet zichzelf in leven zien te houden door wortels en planten te eten. Daarbij maakt hij een fatale fout.

Trailer Into the Wild.

Schitterende beelden van mens in de natuur

Wat de drie bovengenoemde films, naast het boeiende thema , met elkaar gemeen hebben, zijn de schitterende camerabeelden van de natuur. Tenzij je een megascherm thuis hebt, kun je deze films dan ook het beste in de bioscoop gaan bekijken. Op het grote doek  komen ze pas echt tot hun recht.

Zolang ze geen bioscoop hebben in wildernis…

En mijn wens naar een teruggetrokken leven? Zolang een bioscoop geen deel uitmaakt van de wildernis- hoe prachtig ook- heb ik er maar weinig te zoeken!