Een steekproef in een aantal Europese steden toonde vorige week aan dat de komst van elektrische fietsen, scooters en fatbikes ervoor zorgt dat fietsers zich niet meer veilig voelen in Amsterdam. Uit eerder onderzoek bleek zelfs dat het om meer dan driekwart van de ondervraagden gaat. Stella Ruisch stelde de vraag of het dus geen tijd wordt een fietshelm verplicht te stellen. De reacties op een helmplicht zorgden voor een felle discussie op Facebook.

“Een ziekelijke dwang om mensen met een verplichting op te zadelen,” vindt Mario Aandewiel. En hij krijgt veel bijval in de 100 reacties die onder mijn artikel zijn verschenen. Een aantal mensen bevestigen de vrees van de Fietsersbond dat mensen afstappen van de fiets als ze verplicht een helm moeten dragen. “Ik ga wel met de auto. Betere bescherming, ” schrijft Nico Swart als reactie op een helmplicht.

Autogordels en fietshelmen

Maar Jeannette Kieft-Post constateert alert: “Dat we autogordels moesten omdoen in de auto werd ook als betutteling beschouwd. Nu vinden we het normaal.” Jeannette draagt al jaren een fietshelm, dat geeft haar wat extra veiligheid. “Iemand gekend, die door een fietshelm er goed vanaf gekomen is.”

De fietshelm én de autogordel leidde tot hilarische televisie bij De Avondshow met Arjen Lubach.

Erna Loosman heeft de al de nodige valpartijen achter de rug maar is daarbij nog nooit op haar hoofd gevallen. “Als je zoals ik met een slakkengangetje fietst, val je meestal opzij.” Zo loopt ze vooral knie- en armblessures op, constateert ze. De Fietsersbond noteert dat 13 procent van de fietsongelukken hoofdletsel veroorzaakt, schreef ik al in mijn vorige verhaal. Maar denk daarbij dan wel aan de absolute aantallen: dat zijn er honderden….

Beperk de snelheid van Ebikes en fatbikes

Waar voor- en tegenstanders van een verplichte fietshelm het wel over eens zijn: er wordt veel te hard gereden. Dáár moet wat aan worden gedaan. “Beter de snelheid van e-bikes en met name fatbikes controleren,” bepleit Ien van Dijk . Harm de Oude: “Auto’s zijn de oorzaak van ernstige ongelukken. 30 km. binnen de bebouwde kom is zinniger dan een helmplicht.  Dat komt op ‘blaming the victim (geef het slachtoffer de schuld)’.

Fietsexamen

Velen zien ook een oplossing in het afleggen van een fietsexamen voor ouderen. Die beseffen vaak te weinig dat ze op een log apparaat klimmen. “Mensen denken dat ze met een E-bike een fiets kopen maar het is een verkapt motorvoertuig,” stelt Maarten Vermeulen. “De motor is zodanig aangepast dat het voertuig voldoet aan de omschrijving ‘fiets’. De bestuurder valt echter met factor 2 en dat is te merken aan het letsel. Eerst moeten er een stapel bloederige foto’s en verslagen bij de minister op het bureau liggen, voordat er een wetsvoorstel komt.”

Ook reacties op helmplicht: mag-ie wat mooier…?

Gelukkig zijn er ook veel ouderen die de risico’s van elektrisch fietsen serieus nemen en geen aansporing nodig hebben. Uit de reacties op de helmplicht blijkt dat ze hem vaak al vrijwillig op zetten. Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat ze lang niet zo zwaar en warm dragen als menigeen denkt. Ik voel wel mee met de schrijvers die vragen: “Mogen ze wat mooier….?”

Fietshelm op en fietsen

Marlies Mielekamp schreef een informatief artikel voor wie op het punt staat een fietshelm aan te schaffen. Maar eenmaal goed voorbereid kan het fietsplezier beginnen: volg Kees Rooze op zijn fietstochten door Nederland. Maar ook Duitsland, Denemarken, België en Frankrijk.

Openingsfoto: D.D. Fotografie/ Flickr.com