De zelfscankassa is inmiddels niet meer uit de supermarkt weg te denken. Sinds een aantal maanden zijn er zelfs in de kleine buurtsuper in de Noord-Hollandse polder waar Wendy Voois boodschappen doet zelfscankassa’s gekomen. Inmiddels krabben bedrijfsleiders achter hun oren of het zelf afrekenen door de klant nu wel zo’n goed idee is. Wendy Voois deelt hun twijfels.

Ik heb geen haast maar toch

Bliep… bliep… bliep. Terwijl ik sta te wachten haalt de vrouw voor me de boodschappen uit de volle winkelwagen langs het raampje van de zelfscankassa. Het brood gaat in de ene tas, de sinaasappels in de andere. Een tijdrovende bezigheid. Ik vraag me af waarom ze het doet, terwijl ze toch kan zien dat ik sta te wachten. Ik heb geen haast maar toch. Het kost me moeite mijn rust te bewaren. Bliep.. bliep.. zucht, dit gaat nog wel even duren.

Ook de buurtsuper nu aan de zelfscankassa

Komende uit een dorp zonder voorzieningen zijn we in eerste instantie aangewezen op het 6 kilometer verder gelegen dorp mét voorzieningen. Inmiddels heb ik daar een kleine maar fijne supermarkt gevonden die zelfs wat lokale producten aanbiedt op de weinige vierkante meters.  Een paar maanden geleden werd er echter de zelfscankassa geïntroduceerd. Mijns inziens totaal onnodig, want bij de vijf beschikbare kassa’s (nu dus nog maar drie) stond altijd een acceptabel aantal mensen in de rij. Ik gok erop dat het filiaal vanuit het hoofdkantoor te horen heeft gekregen, dat men er met de tijd mee moet. Efficiency, besparing, de klanten willen het….noem de redenen maar op.

Klanten zijn gemiddeld langzamer dan caissière

Jammer, want ik vond de kneuterigheid van de buurtsuper en de dames achter de kassa juist zo charmant en passend bij het wonen-in-een-dorp-ons-kent-ons gevoel. En balen, want aangezien onze buurtschap het zelf scannen (nog?) niet onder de knie heeft, sta ik nu langer in de rij voor de zelfscankassa dan ik ooit heb gedaan bij mijn ‘ouderwetse’ caissière.

Caissière is snel en brengt het ons-kent-ons gevoel in de supermarkt. Foto: Shutterstock

Wachten vind ik net als de meeste mensen sowieso niet fijn maar als de mensen voor je zoals de vrouw in kwestie dan ook nog eens langzaam of onhandig zijn. Overigens blijken bezoekers van de supermarkt áltijd gemiddeld langzamer te zijn dan de caissière.

Volgens een zelfscankassafabrikant in het supermarktblad Distrifood doet een klant er 6 tot 8 seconden over om een product te scannen bij een zelfscankassa, terwijl een kassamedewerker dit in iets minder dan een seconde doet. Het gaat dus vooral om het gevoel sneller klaar te zijn, terwijl dit in de praktijk nauwelijks het geval is. De fabrikant vergelijkt het met het ontwijken van een file door een sluiproute te kiezen: de chauffeur denkt dat het sneller gaat, terwijl hij wellicht langer onderweg is.

Aantal niet afgerekende producten neemt met sprongen toe

En dan heb ik het nog niet over oponthoud door poortjes die niet opengaan na het scannen van de kassabon (of juist weer zijn dicht gegaan, alvorens de kar met boodschappen er doorheen geduwd is), door vragen over spaarproducten… Inmiddels blijkt het aantal niet afgerekende producten, bewust of onbewust, ook met sprongen te zijn toegenomen. In 2022 registreerde de politie 40.000 gevallen van winkeldiefstal. Het hoogste aantal sinds 2015. En de eerste maand van dit jaar werd ook al meteen een record geschreven.

Cursus zelfscankassa

Het gevolg is een aantal broodnodige steekproeven, die ook nog eens voor oponthoud zorgen. Zeker als blijkt dat de groente niet goed is afgewogen of de barcode van een product niet leesbaar is. De lijst van ergernissen bij het gebruik van de zelfscankassa is lang. Mijn lijst tenminste wel. Ik overweeg dan ook een cursus ‘effectief gebruik en juiste toepassing van de zelfscankassa’ te ontwikkelen. Binnenkort in uw buurtsuper!

Wendy is zeker niet tegen zelf scannen maar ze denkt wel aan een cursus voor haar mede-klanten. (Eigen foto)

Meer lezen van Wendy Voois

De liefde voor haar hond heeft Wendy ooit op het pad van Meerdanvijftig.nl gebracht. Sindsdien weten we dat ze ook van lekker koken houdt, van zelf jam maken maar ook van televisiekijken. En niet alleen naar Masterchef Australia. Maar bijvoorbeeld ook Netflixserie Peaky Blinders of het ontroerende programma Restaurant Misverstand. Maar lezen doet ze ook graag, zo weten we zeker dat ze nu al aan het lezen is in het laatste deel van de Zeven Zussen!

Openingsfoto: Shutterstock